BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 26, 2009

Nilai kasihmu, kurindui...


"Aku rasa ustaz tak datang la hari ni…” keluh Asma apabila jamnya menunjukkan tepat pukul 10.30 pagi.

“Sabar la, aku yakin kelas ada, sebab Ustaz Khazri tu, dia akan mesej kat kita kalau dia tak dapat masuk. So, tunggu je la k...” Aqilah sempat mencelah, sambil membelek-belek nota di tangannya, meyakinkan Asma yang masih dalam kejemuan menunggu ketibaan ustaz yang masih juga tidak kelihatan.

“A’ah, betul tu Aqilah. Aku kenal sangat ustaz kesayangan aku tu tau, mungkin ustaz ada hal kot skarang ni, tu yang lambat ckit... kau pun satu Asma, sabar laa…eeii...dari tadi lagi duk membebel…sakit telinga aku tau…huh!” keluh Maryam Habibah, atau lebih glemer dengan gelaran ‘kak Yam’.

“Kau ni Kak Yam! Aku cakap pendapat aku je, mane tau kan, ustaz demam ke...,isk. Risau betul aku tau..” Asma cuba mencari helah, seperti biasa.

“Eleh, aku tau, kau ada rancangan lain kan? Kau kan suka tidur je..nak ponteng la tu..” keluh kak Yam tanda tak puas hati.

Asma dan Kak Yam memang begitu. Tidak sah kalau tidak bergaduh dalam sehari. Dan sememangnya kelasku itu tidak sesengit itu tanpa kehadiran mereka.

“Assalamualaikum semua, maaf ya ustaz lambat hari ni, ada urusan tadi, nak batalkan kelas, sedih plak kamu semua nanti kan…” ustaz bergegas masuk ke kelas kami, sempat bermain kata-kata berunsur ‘kinayah’.

Semua mata memandang si Asma dengan penuh keperlian.

Kan aku dah kata, ustaz takkan tak masuk kelas kita, kalau dia tak mesej…kan kan?” sempat Kak Yam memerli tajam si Asma.

“Kau ni Kak Yam! Tau peril aku jer…ya la ya la….kau je yang betul kan…eee…” ngomel si Asma tanda ketidakpuasan hatinya.

“Weh, korang berdua ni, dah la tu, tak abis-abis lagi ke? Weh, siapa yang bentang Nahu hari ni?” Fini me’nuetralkan’ keadaan.

“Norma kan? Adik bongsu kita tu...” Faiz yang dari tadi hanya mendiamkan diri, tiba-tiba bersuara.

“Amboi-amboi Faiz, sampai je turn Norma, laju je mung ni dih?” kedengaran suara Sumi berbaur sindiran, jauh dari belakang.

“A’lah. Take care betul ya. Itu tandanya…..” aku bermain kata dengan sumi, menyokong gurauannya.

“La, betul laa. Aku kan memang alert bab-bab ni, biasa lah, sebagai ketua kita mesti mengambil berat terhadap anak buah kita kan?” Faiz cuba menempis sindiran si sumi.

“Kak Sumi, Kak ct, siap hangpa kat kolej nanti naaa….” Norma mengeluh. Mukanya merah padam, sambil mengetip bibir, manja. Matanya pura-pura mencari tajuk yang hendak dibentang, cover line agaknya.

“Siti, kita tengok, apa yang dapat dibuat oleh adik kita tu nanti ya...” Sumi mencuit bahuku, sambil mengukir senyuman yang amat bermakna.

Aku hanya mampu tersenyum melihat gelagat teman-temanku. Walaupun ada di antara kami yang baru sahaja mengenali antara satu sama lain pada sem kali ini, keakraban kami tidak dapat dinafikan.

Begitulah suasana di kelas Maharat Istima’, set 19, anak didikan Ustaz Khazri. Tidak kenal erti kesunyian, ditambah dengan kewujudan Asma, yang membuatkan kelas kami menjadi lebih ‘hangat’ dari kelas-kelas yang lain.

Alhamdulillah. Aku bahagia menimba ilmu dengan Ustaz Maharatku ini. Dialah, ustaz Khazri, ustaz yang mengajar kami Maharat Istima’, yang sentiasa murah dengan senyuman. Tegas, tetapi berhati mulia.

Setiap kali waktu pengkuliahan, beliau cuba meyelitkan kata-kata hikmah arab, sekaligus memberi nasihat kepada kami. Beliau tidak pernah mengeluarkan kata-kata yang sia-sia, melainkan kami akan mendapat sesuatu yang bermakna dari kata-katanya itu. Kefasihah lahjah arabnya juga membuatkan aku kagum denganya. Mana tidaknya, bahasanya tidak tumpah seperti anak kelahiran orang Arab. Amat bagus sekali, walaupun kadang-kadang membuatkan aku blurr, mungkin kerana sukar untuk menangkap ungkapan powernya itu.

Beliau turut mempunyai citarasa yang hampir sama denganku, iaitu membaca buku “La Tahzan” karangan Dr. Aidh Al-Qarni.

Jelas, kelainan buku ini terletak pada pengisiannya yang bersumberkan aspek ketuhanan (rabbani) tanpa mengabaikan sisi kehidupan dunia. Malah kita diajak untuk melihat sisi dunia dengan kacamata yang seimbang. Cubalah anda bandingkan buku ini dengan buku yang sangat berpengaruh dan pernah menjadi best seller, misalnya,The Seven Habbit of Higly Effective,anda akan mendapati ia akan memandu kita untuk menjadi bahagia di dunia semata-mata dan meninggalkan kepentingan akhirat. Tambahan pula tiada pengisian kerohanian yang diberikan. Disinilah, orang-orang yang beriman memerlukan sentuhan kerohanian yang akan memberi input mengenai soal ketuhanan. Inilah perbezaan besar antara buku-buku motivasi karangan penulis barat dengan buku LA Tahzan ini.

Sememangnya tulisan dalam buku ini menyajikan resepi yang mujarab dengan menunjukkan kita bagaimana meniti jalan kehidupan yang penuh pancaroba serta membangunkan kehidupan yang bahagia dengan satu kata kunci : La Tahzan, Jangan Bersedih. Melalui kata kunci ini, kita akan sentiasa optimis dengan kehidupan malah tidap pernah pula dirisaukan dengan masa lalu yang duka dan tidak pula dihambat oleh perasaan bimbang oleh masa depan yang mendatang. Kita akan menjadi insan yang bekerja dan berusaha untuk hari ini dengan mencurahkan segala daya usaha dan kekuatan beserta keyakinan yang total, hasil akhirnya adalah terletak pada Allah.

Dan aku pasti, melalui buku ini, ustaz juga dapat merasai betapa manisnya berhubungan dengan tuhan. Yang mana ketika beliau menceritakan sedikit sebanyak kisah- kisah di dalam buku tersebut, menunjukkan beliau ‘bahagia’ denganNya…dan aku pasti, hanya mereka yang terpilih sahaja yang dapat merasainya…aku turut diberitahu teman-temanku, buku ini juga menjadi sahabat baik beliau sepanjang berada di hospital, akibat kemalangan jalan raya, 2 bulan yang lalu...


kenangan manis ketika bersama Ustaz Khazri

Setelah 4 bulan menimba ilmu dengannya, aku merasakan diriku seolah-olah akan kehilangan seorang ustaz yang sangat aku sayangi. Mungkin kerana sifat semulajadinya, yang sentiasa mengambil berat terhadap kami, dan sangat menghargai setiap kerja yang kami lakukan. Sukar untuk aku gambarkan bagaimana ‘terasanya’ kehilangan ustazku ini, walaupun beliau masih setia berada di Fpi. Mungkin disebabkan sem-sem yang akan datang, kami tidak dapat lagi menuntut ilmu di bawah bimbinganya. Dan aku dapat rasai, tidak pernah mengalami kesedihan seperti ini terhadap pensyarah-pensyarahku yang lain. Mungkin disebabkan sifat semulajadinya itulah yang membuatkan kami sentiasa mengaguminya…

Di suatu petang itu, ketika diriku tekun mengulangkaji madah Maharat Istima’ yang hanya dua hari sahaja lagi tibanya tarikh peperiksaan paper tersebut, aku diberitahu ustaz telah mengalami kemalangan berhampiran stesen Komuter UKM, ketika beliau dalam perjalanan ke Ukm. Allahuakhbar! Terkejutnya aku ketika itu. Aku diberitahu keadaan ustaz stabil dan ditempatkan di hospital di Seremban. Hatiku meronta-ronta mahu melihat keadaanya ketika itu. Tapi, apakah dayaku, paper- paper yang masih banyak lagi menantiku, membuatkan aku terpaksa menangguh waktuku menziarah beliau. Dari perkhabaran temanku, ustaz mengalami patah kaki dan syukur alhamdulillah, tubuhnya tidak mengalami sebarang kecederaan. Terima kasih ya Allah, atas jagaanMu terhadap insan ini…

Ustaz, betapa syukurnya kami dapat bertemu denganmu. Betapa indahnya ukhuwah dan kasih dan sayang yang dipinjamkan tuhan kepadamu. Senyuman yang sentiasa terukir dibibirmu membuatkan kami tenang menatap wajahmu. Keihkhlasanmu mencurahkan segala ilmu sangat kami kagumi…dan nilai dan kasih sayangmu, sukar dicari ganti….selama-lamanya…Hanya doa yang mampu kami ‘berikan’, bukti kasih dan sayang kami, kepadamu…

Ya Allah, rahmatilah ustazku ini, sesungguhnya hambamu ini sentiasa membuatkan kami tenang bersamanya. Betapa syukurnya diriku, atas kurniaanMu ini.. Sayangilah dia ya Allah, sepertimana sayangnya dia kepada kami…kurniakanlah dia keberkatakan hidup di dunia dan di akhirat…moga dia sentiasa dalam nikmat jagaanMu tuhanku….

“Ustaz Khazri, kami akan sentiasa merinduimu…’

-26 Mei 2009-

Siti Mariam Abdullah,
Jabatan Al-Quran dan Sunnah,
Tahun 2,
UKM

0 comments: